یکی از شهر های مهم قبرس شمالی فاماگوستا نام دارد این شهر که به دیوارهای بزرگش بسیار معروف و شهره است از تاریخ و فرهنگ بسیار غنی برخوردار است. از شهر فاماگوستا در قبرس به نام شهر مدیترانه ای نیز یاد می شود. جمعیت این شهر زیبا در حدود40000  نفر طبق اخرین سرشماری ها می باشد. دو منطقه ی سالامیس و ورشا از مهمترین مناطق این شهر  هستند. منطقه ی سالامیس از جنبه ی تاریخی  بسیار مهم است که گردشگران بسیار زیادی را هر ساله به خود جذب می کند این منطقه در نزدیک ساحل لانگ بیچ می باشد. در شهر فاماگوستا که ماگوسا یا قاضی ماگوسا نیز نام دارد، دانشگاه مدیترانه شرقی واقع شده و جمعیت آن حدود 40.000 نفر است. نیمی از افراد این شهر از دانشجویان تشکیل شده است. بنابراین این شهر را می توان یک شهر دانشجویی نامید. .

دیدنی های شهر فاماگوستا :

شهر فاماگوستا در شمال شرقی قبرس واقع شده است، ساحل این شهر زیبا با شن های طلایی جلوه ای خاص را به گردشگران هدیه می دهد. شهر فاماگوستا با توجه به تمدن قدیمی خود تعداد بسیار زیادی کلیسا دارد که قدمت اغلب آنها به قرن سوم میلادی برمی گردد. این شهر تلفیقی از معماری قدیم و بناهای تاریخی و معماری مدرن با بناهای جدید و به روز است. ترکیب این معماری و شن ها طلایی رنگ ساحل شهر فاماگوستا هر گردشگری را به خود جلب و جذب می کند.

مراکز مهم شهر فاماگوستا :

  • دیوار محافظ ساحلی :

دیوار ساحلی بزرگ و بلندی در کنار ساحل شهر فاماگوستا وجود دارد که باستان شناسان بر این عقیده اند که این دیوار های بزرگ و بلند باعث محافظت شهر در مقابل بیگانگان می شده است.  ارتفاع این دیوار ها در حدود 60 فوت و ضخامت دیوار ها در حدود 30 فوت می باشد.  قدمت این دیوارها به زمان قرون وسطی بر می گردد. این دیوار ها در قرن 14 میلادی توسط لوسیگان ها ساخته شده بود اما اشکال عمده آن ضخامت کم آنها بود علی رغم بلند بودن دیوار ها، پس از فتح شهر توسط ونیزی ها، کارشناسانی توسط ونیزی ها از عثمانی جهت ضخیم کردن این دیوارها دست به کار شدند. دو دروازه ی اصلی از این دیوار ها باقی مانده است که Porta del Mare  دروازه به سمت دریا محسوب می شود و Akkule Bastion   دروازه به سوی خشکی محسوب می شود. دیوارهای شهر دارای سنگرها ، دروازه ها ، سطح شیب دار ، نقش برجسته ها ، انبارهای اسلحه و اصطبل می باشد.

  • مسجد لالا پاشا :

 

 

مسجد لالا پاشا یکی از جاذبه های اصلی شهر فاماگوستا است که پیش از مسجد بودن یک کلیسا بوده است. این بنا دراصل کلیسای جامع سنت نیکولاس نام داشته و بعدها به مسجد سنت صوفیا تبدیل شده است. این اثر یکی از بزرگترین ساختمان های قرون وسطی در حوزه مدیترانه محسوب می شود ،سنگ بنا این کلیسا اولین بار در سال 1298 توسط لوزئیان ها گذاشته شده است و تا سال 1312 ساخت آن  ادامه داشته است. گفته می شود درخت انجیر کهن سال گرمسیری که در ورودی بنا قرار دارد، همزمان با شروع ساخت این کلیسا کاشته شده. است ،بعد از اشغال فاماگوستا در سال ۱۵۷۱ میلادی  توسط امپراتوری عثمانی‌ها، به مسجد تبدیل شد. نام مسجد به وزیر اعظم دربار عثمانی تعلق دارد، کسی که در خدمت شاه مراد سوم، به ونیزی‌های قبرس حمله کرد. نام کلیسای جامع فاماگوستا، در برخی آثار ادبی آمده است.   نمای غربی کلیسای جامع که به کلیسای جامع ریمز فرانسه شباهت دارد،  جذاب ترین بخش این کلیساست. سه قوس نمای جلویی این بنا که تا به امروز هم به خوبی حفظ شده است از اوایل قرن 16 بجا مانده است. در بالای قوس میانی آرم جیووانی رنیر که در سال 1552 میلادی کاپیتان و فرمانده قبرس بوده به چشم میخورد و چهار ستون گرانیت واقع در آن از بقایای سالامیس آمده است.

  •  شهر باستانی سالامیس :

شهر باستانی سالامیس از هزار و صد پیش از میلاد پایتخت قبرس بوده است. و در قلمرو امپراطوری های آسور، مصر، ایران (پرشیا) و روم باستان قرار داشته ، سالامیس با گذشت قرون متمادی همچنان پابرجاست. سالامیس از نظر هویتی برای قبرس معادل تخت جمشید برای ما ایرانیان است. این منطقه زیبای باستانی در بیشه زارهای اطراف می موسا واقع شده است. بقایای آثار باستانی کشف شده از اونجا مثل سکه های طلایی که متعلق به سالهای 411 و 374 قبل از میلاده بیانگر اهمیت باستانی این شهر در روزگاران کهنه.راستی تا یادم نرفته اینم بگم که بیش از ده قرن بود که شهر رومی سالامیس در زیر خاک مدفون شده بود.

 

  • موزه زندان نامیک کمال :

زندان نامیک کمال دارای دو طبقه است و بر روی قصر ونیدیک ( ونیز ) در دوران عثمانی ها بنا شده است. نامیک کمال یک شاعر ملی ترک بود، در سال 1873 میلادی در اولین نمایش تئاتر خود به نام وطن و یا ( سیلیس ترینین گدیک پاشا ) پس از مدت کوتاهی به اینجا تبعید شد و سی و هشت ماه از عمر خود را در این زندان سپری کرد. در طبقه همکف این زندان فقط یک سلول مستطیل شکل( دارای یه طاق ) به همراه درکوچکی که به حیاط قصر ونیزی باز می شود وجود دارد ، برروی دیوار این درب هم دو پنجره قرار دارد. نامیک کمال در بدو ورود به فاماگوستا ابتدا درطبقه ی اول زندان محبوس بوده است و سپس با اجازه استاندار قبرس(ویسی پاشا) به طبقه دوم انتقال یافته.  است پله های بلندی که در قسمت جانبی ساختمان وجود دارد  شما را  به طبقه دوم که مستطیل شکل است  و دارای دو پنجره است می رساند ، سطح فوقانی از سنگ مرمره و سقفش هم از چوب ساخته شده است. سر انجام در سال 1876 میلادی نامیک کمال از طرف سلطان مراد پنجم مورد عفو قرار میگیرد  و به استانبول برمیگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Compare Listings

عنوان قیمت وضعیت نوع منطقه هدف اتاق های خواب حمام و سرویس بهداشتی