در این مطلب می­ خواهیم به بررسی حکومت قبرس و ساختار سیاسی این کشور بپردازیم اما قبل از شروع این موضوع، می ­خواهیم با موقعیت جغراقیایی این کشور آشنا شویم. قبرس کشوری در شرق دریای میترانه است و جزو کشورهای اروپایی محسوب می­ شود که از زیباترین کشورهای حاشیه مدیترانه و دنیا می ­باشد. پایتخت سیاسی این کشور نیکوزیا می ­باشد.این کشور در واقع جزیره ­ای می­ باشد که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می ­شود. قسمت شمالی این کشور در واقع شامل ترک زبانان می ­باشد و مردمان آن مسلمان هستند و در قسمت جنوبی اکثر مردم مسیحی بوده و در واقع ریشه یونانی دارند. زبان رسمی قبرس شمالی ترکی می­ باشد و واحد پول آن پوند و لیر ترکیه می باشد.جزیره قبرس پس از جزیره های سیسیل و ساردنی سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه می ­باشد و از ژانویه سال 2008، قسمت جنوبی قبرس به اتحادیه اروپا پیوسته است.

جزیره قبرس بعد از اختلافات سیاسی و نظامی بین یونان و ترکیه، در سال 1983 قسمت شمالی قبرس، اعلام استقلال کرد و جمهوری خودمختار قبرس شمالی شکل گرفت از آن زمان تا کنون تلاش­های متعددی صورت گرفت که این دو قسمت باهم متحد شوند ولی تاکنون این تلاش­ها توفیقی نداشته است. توجه شود که اتحاد این دو قسمت با یکدیگر زمینه ساز افزایش قیمت ملک و مستغلات در قبرس شمالی خواهد شد. اخرین تلاش ها برای یکپارچه شدن دو قبرس در سال 2016 و 2017 در دور جدیدی از مذاکرات بین دو قبرس با میانجی گری سازمان ملل توسط آنتونی گوترش دبیر کل سازمان ملل با حضور رؤسای دولت دو بخش یونانی و ترک‌نشین قبرس آغاز شد و تا ساعت ۳ بامداد جمعه ۷ ژوئیه ادامه یافت. گوترش طی این دور از میانجی‌گری تلاش کرد تا نیکوس آناستاسیادیس رئیس دولت بخش یونانی و مصطفی آکینچی رئیس دولت بخش ترک‌نشین را برای دست یابی به توافق نهایی مجاب کند. این گفتگوها روز جمعه با شکست مواجه شد و آنتونیو گوترش پس از پایان مذاکرات در یک نشست خبری گفت: «بسیار متأسفم که بگویم با وجود تعهد و تلاش همه هیئت‌های مذاکره کننده و دیگر طرف‌ها … کنفرانس قبرس بدون رسیدن به نتیجه پایان یافت.»

سیاست خارجی و داخلی حکومت قبرس شمالی

مردم قبرس شمالی عموما ترک­ زبان ها هستند که به زبان ترکی قبرسی که از لهجه­ های ترکی عثمانی می ­باشد، تکلم می ­نمایند، ولی زبان آموزش و تدریس در این کشور انگلیسی و ترکی می ­باشد و سالانه تعداد زیادی دانشجو برای تحصیل به این کشور مهاجرت می ­کنند. پایتخت سیاسی این کشور شهر نیکوزیای شمالی می ­باشد که تقریبا 73 هزار نفر جمعیت دارد. نیکوزیا تنها شهری در جهان می ­باشد که پایتخت دو کشور است و نیمه شمالی این شهر پایتخت قبرس شمالی بوده و نیمه جنوبی آن پایتخت قبرس جنوبی می­ باشد. واحد پول این کشور دو ارز لیر ترکیه و پوند انگلیس می باشد.( هزینه های روزمره به لیر ترکیه و خرید و فروش اتومبیل وملک و املاک به پوند انگلیس می باشد.)

رییس جمهور فعلی این کشور ارسین تاتار است، مجلس شورای قبرس شمالی، از قوای قانون‌گذار در بخش قبرس شمالی متشکل از ۵۰ عضو که برای دوره پنج ساله با رأی مستقیم مردم داخل و خارج کشور انتخاب می‌شوند تشکیل شده است. آراء مردم این بخش از پنج منطقه شامل: ناحیه لفکوشا، ناحیه قاضی ماگوسا، ناحیه گیرنه، ناحیه گوزل یورت و ناحیه اسکله تشکیل شده ‌است. وظیفه قانون گذاری در این کشور برعهده مجلس شورای قبرس شمالی می­ باشد و مردم با آمدن پای صندوق رای، نماینگان خود را انتخاب می ­کنند تا افراد برگزیده را به مدت پنج سال، روانه ­ی مجلس شورای قبرس شمالی نمایند. در این انتخابات 50 نفر صاحب کرسی مجلس می­شوند و وظیفه قانون گذاری حکومت قبرس شمالی را برعهده می­ گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Compare Listings

عنوان قیمت وضعیت نوع منطقه هدف اتاق های خواب حمام و سرویس بهداشتی