گیرنه بندر مهم قبرس شمالی

گیرنه یکی از معروف ترین شهرهای قبرس شمالی و از مهمترین بنادر این کشور می‌باشد. این شهر زیبا با سواحل شنی زیبای خود، یکی از مهم‌ترین نواحی توریستی قبرس شمالی محسوب می‌شود. گیرنه با بندر زیبا و قلعه مجاورش جواهر قبرس شمالی نامیده می‌شود. این شهر که در قبرس شمالی واقع شده است با توجه به موقعیت مهم خود یکی از بنادر اصلی قبرس شمالی محسوب می شود و  در ۶۴ کیلومتری کشور ترکیه قرار دارد.

آب و هوای بی نظیر گیرنه در ماه های تابستان یکی از دلایل مهم در جذب گردشگر و توریست می باشد. این شهر به واسطه ی قدیمی بودن بندرگاه گیرنه از جاذبه های تاریخی نیز در کشور قبرس شمالی محسوب می شود و به همین علت است که رستوران ها و کافه های واقع در بندرگاه گیرنه میزبان توریست‌های بیشتری نسبت به سایر مناطق این شهر می‌باشند. با توجه به استقبال توریست‌ها از این شهر بندری به این شهر لقب «شهر بسیار پر جنب و جوش» داده‌اند.

 

تاریخ گیرنه:

گیرنه شهر تاریخی واقع در قبرس شمالی می‌باشد که به لحاظ تاریخی بودن اهمیت بسیار زیادی برای گردشگران دارد. شواهد موجود تاریخی از قدمت بسیار زیاد این شهر بندری حکایت دارد قدمتی به اندازه ی ۳۰۰۰ الی ۵۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح. علاوه بر این مردم بومی آن منطقه نیز معتقد براین باور هستند که اولین بار اقوام آکائی پس از جنگ تروجان بانی ایجاد این شهر بندری بوده‌اند.

در گذر تاریخ نیز رومیان در قرن یکم میلادی بنای قلعه ای این شهر را نیز ایجاد کرده اند. این قلعه یکی از عوامل اصلی در نفوذ ناپذیری این شهر در زمان های قدیم محسوب می شده است و به نام شهری که هرگز تسلیم نشد هم از آن یاد می شود. در سال ۱۸۳۱، جمعیت شهری گیرنه تقریبا به طور یکسان بین مسلمانان و مسیحیان تقسیم شده بود. همچنین جمعیت این شهر شامل ترک های قبرس، مهاجران ترکیه و مهاجران انگلیسی می باشد. گیرنه در سال ۲۰۱۱ در حدود ۲۱٬۰۰۰ نفر جمعیت داشته است.

 

آب و هوای گیرنه:

گیرنه دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است که با این حال نسبت به سایر شهرهای قبرس شمالی از هوای خنک تری بهره مند است. هوای گرم و مرطوب این شهر که در تابستان  متاثر از گرمای ناشی از آب و هوای خاص مدیترانه ای می باشد یک عامل و جاذبه جهت جذب توریست ها به سواحل این شهر زیبا محسوب می شود. این هوای گرم مطبوع در بعضی مواقع به صورت مداوم دوازده ساعت به طول می انجامد.

 

حمل و نقل در گیرنه چگونه است؟

بهترین روش برای تردد در شهر  گیرنه کرایه ماشین است البته در کنار آن نیز می‌توان از دولموش (ون) نیز استفاده کرد که اغلب شما را به سمت ساحل غربی می‌رسانند. البته امکان استفاده از اتوبوس و مینی بوس نیز فراهم است که ارزان‌ترین روش تردد در شهر گیرنه می‌باشد و در حدود ۳ الی ۴ لیر هزینه دارد.

اتوبوس‌ها تقریبا در هر بیست الی سی دقیقه در دسترس شما قرار دارند. تقریبا از ساعت ۱۹ نیز تردد آنها به چشم نمی‌خورد. در کنار روش‌هایی که گفته شد استفاده از تاکسی نیز تقریبا به ازای ۱۰ کیلومتر ۲۵ لیر هزینه دارد. برای مثال یک تاکسی برای رفت و برگشت به قلعه سنت هیلاریون در حدود ۱۰۰ لیر دریافت می کند. البته ذکر این نکته نیز مهم است که تاکسی‌های هفت نفره‌ای هم وجود دارند که کمتر از این نرخ هزینه دریافت می‌کنند.

 

جاذبه های گردشگری گیرنه:

 

قلعه گیرنه:

زمان احداث بنای قلعه ی گیرنه به دوران بیزانس بر می گردد و در گذر زمان بازسازی های متعددی بر روی این قلعه صورت گرفته است. در حدود 5 قرن است که این قلعه از بندر مهم گیرنه محافظت می کند. در پشت دیوار این قلعه جاذبه هایی مثل کلیسای سنت جورج، آپارتمان های پادشاهی و کلیسایی کوچک را پیدا می کنید که بازدید از آن ها سفر تاریخی تان را تکمیل می کند.

 

بافت قدیمی شهر گیرنه:

توسعه این شهر بر مبنای اصول شهر سازی صورت گرفته است. به گونه ای که بافت قدیمی و تاریخی این شهر به هیچ عنوان تخریب نشده و اصالت خود را حفظ کرده است. در این شهر شما تابلوهای نئونی نمی‌بینید.

 

قلعه سنت هیلاریون | St Hilarion Castle:

این قلعه در شهر گیرنه و در ارتفاع ۶۷۰ متری قرار دارد. این قلعه شامل سه طبقه می‌باشد که طبقه ی سوم آن پر از پله و بسیار پرپیج و خم است. که به برج پرینس جان و خانه‌های سلطنتی منتهی می شود. چشم انداز این قلعه شامل دید بسیار زیبا به بندر گیرنه و روستای های اطراف آن است.

 

قلعه ی بوفاونتو:

این قلعه در ۱۶ کیلومتری شهر گیرنه قرار دارد و با ارتفاع ۹۵۴ متری مرتفع ترین قلعه آن منطقه به شمار می رود. این قلعه برای کسانی که به مناظر زیبا علاقه مندند شدیدا توصیه می شود و مسیر ۴۵ دقیقه ای پیاده روی آن برای کسانی که کوه نوردی دوست دارند پیشنهاد می شود.

 

صومعه بلاپایس:

صومعه بلاپایس در قرن ۱۲، توسط راهبان فراری از فلسطین ساخته شده است. قسمت اولیه بنا در سال های ۱۱۹۸ تا ۱۲۰۵ ساخته شد. در سال های ۱۲۶۷ تا ۱۲۸۴ قسمت‌های بعدی به آن افزوده شد که بخش‌هایی مانند سالن و ایوان را شامل می‌شود. در پشت این صومعه ی بسیار زیبا درختان بلند و طبیعت خوش منظره ای وجود دارد که قایق های گوتیک بازمانده از زمان های قدیم نیز در آنجا وجود دارد. این صومعه دارای پله‌هایی است که تا پشت بام ادامه دارد که از آنجا می توانید چشم اندازی به دشت و دریا داشته باشید. در سمت غربی صومعه ی بلاپایس، آشپزخانه قرار داشته است که امروزه، تنها چند دیواره از آن باقی مانده است. سالنی که در بخش شمالی قرار دارد، اغلب برای دورهمی ها، مراسم های خاص و عکس های عروسی استفاده می شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Compare Listings

عنوان قیمت وضعیت نوع منطقه هدف اتاق های خواب حمام و سرویس بهداشتی