خرید ملک در قبرس شمالی یکی از گزینه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی است. اما پیش از اقدام به خرید ملک در این کشور، آشنایی با انواع سند در قبرس شمالی امری ضروری است. هر کدام از این اسناد ویژگی‌های خاص خود را دارند و بر اساس قوانین و مقررات این کشور تعریف شده‌اند. در این مقاله به بررسی چهار نوع اصلی سند مالکیت ملک در قبرس شمالی خواهیم پرداخت.

سند ترکی (Turkish Title Deed)

انواع سند در قبرس شمالی؛ بررسی ۴ نوع سند مالکیت ملک

اولین و معتبرترین نوع سند در قبرس شمالی، سند ترکی است. این نوع سند به املاکی اطلاق می‌شود که قبل از تقسیم قبرس در سال ۱۹۷۴، تحت مالکیت ترک‌های قبرسی بوده‌اند. املاکی که دارای سند ترکی هستند، از دیدگاه حقوقی، کمترین ریسک را دارند؛ زیرا مالکیت آنها پیش از تقسیم جزیره به دو بخش شمالی و جنوبی به ثبت رسیده است. از مزایای سند ترکی در قبرس شمالی می­‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  • معتبر در سطح بین‌المللی: این سند از نظر قانونی در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده و فاقد هرگونه مناقشه است.
  • عدم ریسک حقوقی: به دلیل ثبت مالکیت پیش از سال ۱۹۷۴، هیچ ادعای حقوقی از سوی طرف‌های دیگر بر این املاک وجود ندارد.

معمولا اگر ملکی از بین انواع سند در قبرس شمالی سند ترکی را داشته ­باشد، ارزش بالایی پیدا می­کند. این امر به دلیل ریسک پایین و اعتبار بالای این سند ملک است.

سند معاوضه‌ای (Exchange Title Deed)

سند معاوضه‌ای یکی دیگر از انواع سند در قبرس شمالی است که پس از تقسیم جزیره به دو بخش شمالی و جنوبی، شکل گرفته است. این سندها به املاکی اطلاق می‌شود که صاحبان اولیه آن‌ها در بخش جنوبی جزیره ساکن بوده‌اند و پس از تقسیم جزیره، این املاک را با املاکی در قبرس شمالی معاوضه کرده‌اند. در واقع، شمالی‌ها این املاک را از جنوبی‌ها خریداری کرده یا املاک خود را در جنوب قبرس به آنان داده‌اند. مالکیت این املاک توسط دولت قبرس شمالی تضمین شده‌است، بنابراین خریداران نگران ادعاهای حقوقی آینده نخواهند بود.

این نوع سند هم به نوبه خود اعتبار بالایی دارد و در خرید و فروش می‌­توان روی آن حساب باز کرد. باز هم باید دقت کنید که تمام جزئیات لازم در سند قید شده­ باشد تا در آینده هیچ مشکلی برای شما ایجاد نشود.

سند مالکیت خارجی (Foreign Title Deed)

سند مالکیت خارجی به افرادی تعلق می‌گیرد که پیش از تقسیم جزیره، مالک املاکی در قبرس بودند. این سندها عمدتاً به افراد اروپایی اختصاص دارد؛ زیرا پیش از جنگ، قبرس شمالی و جنوبی به عنوان یک کشور مستقل و تحت حاکمیت اروپایی‌ها شناخته می‌شد. ارزش این نوع سند به اندازه سندهای ترکی است و در صورت اتحاد مجدد قبرس، این املاک بدون هیچ مشکلی از نظر حقوقی حفظ خواهند شد. برای خریداران اروپایی، این نوع سند انتخابی مطمئن و ارزشمند به شمار می‌آید.

انواع سند در قبرس شمالی؛ بررسی ۴ نوع سند مالکیت ملک

سند معلق (Pending Title Deed)

سندهای معلق در قبرس شمالی نشان‌دهنده املاکی هستند که وضعیت مالکیت مشخص و ثابتی ندارند و در شرایط حقوقی نامعلومی به سر می‌برند. این املاک ممکن است در آینده نیاز به معاوضه داشته باشند و به همین دلیل، خرید آن‌ها به شدت توصیه نمی‌شود.

متاسفانه، برخی از مشاورین املاک با سوءاستفاده از این وضعیت، این املاک را به خریداران ناآگاه می‌فروشند و در نهایت هیچ سندی به آنان تحویل نمی‌دهند. صاحبان چنین املاکی باید از راه‌های حقوقی اقدام کنند تا بتوانند به سند مالکیت دست یابند. در هنگام خرید ملک در قبرس شمالی باید دقت کنید تا این نوع سند را کاملا از دید خود حذف کنید. ممکن است آفرهای ویژه­ای برای این نوع املاک با این سندها در نظر گرفته شود. اما بهتر است به دنبال سه نوع سند دیگر در هنگام معاملات خود باشید.

نکات کلیدی در خرید ملک در قبرس شمالی

انتخاب نوع سند مالکیت از بین انواع سند در قبرس شمالی یکی از مهم‌ترین مراحل در خرید ملک در قبرس شمالی است. خریداران باید با توجه به اهداف و نیازهای خود، سند مناسب را انتخاب کنند و از مشاوره حقوقی بهره‌مند شوند تا از هرگونه مشکل حقوقی در آینده جلوگیری شود. ۴ نکته مهم که قبل از خرید ملک در قبرس شمالی باید بدانید، عبارت‌اند از:

  • بررسی اعتبار سند: پیش از خرید هر ملکی، از اعتبار سند آن اطمینان حاصل کنید. این امر با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد و مشاوره با وکلای محلی قابل انجام است. سعی کنید در هنگام دریافت مشاوره خرید ملک، افراد متخصص را پیدا کنید تا بیش­ترین رضایت و آسودگی خاطر را از خرید خود داشته ­باشید. برای دریافت مشاوره رایگان خرید می­توانید با مشاورین ما در لاکچری لایف در تماس باشید.
  • انتخاب سند با ریسک کمتر: اگر به دنبال خرید ملکی با ریسک کمتر هستید، سند ترکی پیش از ۱۹۷۴ بهترین گزینه است. پس از آن، برای خریداران ایرانی، اسناد معاوضه‌­ای پیشنهاد می­شود.
  • مشاوره حقوقی: همواره از مشاوره حقوقی معتبر استفاده کنید تا از تمامی جنبه‌های حقوقی سند مالکیت مطلع شوید. مشاور حقوقی می­‌تواند تمام نیازهای شما را بررسی کرده و بهترین انتخاب را جلوی چشم شما بگذارد.
  • در نظر گرفتن آینده: هنگام خرید ملک با سند اجاره‌ای، باید به فکر تمدید قرارداد در آینده باشید و این نکته را در برنامه‌ریزی‌های مالی خود مد نظر قرار دهید. ممکن است برخی املاک با اسناد مشکل­‌دار وجود داشته‌­باشند. قبل از خرید تمام این موارد را بررسی کنید تا کمترین ریسک را متحمل شوید.

سخن آخر

همانند دیگر کشورها، انتخاب نوع سند مالکیت از بین انواع سند در قبرس شمالی یکی از مهم‌ترین مراحل خرید ملک است. سندهای ترکی و خارجی به دلیل ارزش و امنیت بالای خود، بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، سندهای معاوضه‌ای با وجود ریسک کمتر، همچنان انتخابی معقول به شمار می‌روند. با این حال، خریداران باید از خرید املاک با سند معلق اجتناب کنند تا از مشکلات حقوقی در آینده جلوگیری کنند. در هر صورت، مشاوره حقوقی قبل از هرگونه معامله در قبرس شمالی امری ضروری است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Compare Listings

عنوان قیمت وضعیت نوع منطقه هدف اتاق های خواب حمام و سرویس بهداشتی